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Stator Resistance Compensator Based on Model Reference Adaptive System Scheme for Sensor-Less Direct Torque Control of an Open End-Winding Induction Motor with First Coil Faults

 Stator Resistance Compensator of an Open End-Winding Induction Motor with First Coil Faults

Abstract: 

Today, direct torque control (DTC) is one of the most actively researched control techniques due to its exceptional dynamic response and less dependence on motor parameters. However, the DTC technique has a disadvantage that the stator resistance variation due to inter-turn short circuit (ITSC) fault causes an estimation error of the stator flux, this leads to a decline in the performance of DTC technique. To solve this problem, this paper proposes a DTC technique of open end-winding induction motor (OEW-IM) under ITSC fault with stator resistance compensator based on model reference adaptive system (MRAS). The main objective of the proposed estimation scheme is to improve the DTC performance under fault condition, where the stator resistance value is updated during operation to compensate the fault effects. The control system performance is verified in terms of the healthy and faulty performances through the simulation. Based on the obtained simulation results, it can be said that the effectiveness of the proposed control system is clearly validated.

Résumé : 

Aujourd'hui, le contrôle du couple direct (DTC) est l'une des techniques de contrôle les plus activement étudiées en raison de sa réponse dynamique exceptionnelle et de sa faible dépendance aux paramètres moteurs. Toutefois, la technique DTC a un inconvénient que la variation de la résistance du stateur due à une erreur de circuit court inter-turn (ITSC) provoque une défaillance d'estimation du flux du stator, ce qui entraîne un déclin des performances de la technologie DTC. Pour résoudre ce problème, le présent document propose une technique DTC du moteur d'induction ouvert à fin de tourbillon (OEW-IM) sous défaut ITSC avec compensateur de résistance du stateur basé sur le système adaptif de référence du modèle (MRAS). L'objectif principal du schéma d'estimation proposé est d'améliorer les performances du DTC dans l'état de défaut, où la valeur de résistance du stateur est mise à jour pendant le fonctionnement pour compenser les effets de la défaillance. Les performances du système de contrôle sont vérifiées en termes de performances saines et défectueuses grâce à la simulation. Sur la base des résultats de la simulation obtenue, on peut dire que l'efficacité du système de contrôle proposé est clairement validée.

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Cite this:

Saad, K., Abdellah, L. (2019). Stator resistance compensator based on model reference adaptive system scheme for sensor-less direct torque control of an open end-winding induction motor with first coil faults. Advances in Modelling and Analysis C, Vol. 74, No. 2-4, pp. 80-86. https://doi.org/10.18280/ama_c.742-406

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Dr. Khadar

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